Mads Tinko Madsen

Frontend developer

Nogle vil mene, at det er ligegyldigt hvordan ting ser ud, bare de virker - jeg er ikke en af dem!

Jeg er en frisk, udadvendt og glad 24-årig færdiguddannet web-integrator fra Vordingborg, som lige for tiden er igang med at videreuddanne mig, til datatekniker med speciale i programmering.

Projekter

Her er et overblik over de projekter som jeg har udarbejdet, eller været med til at lave på mine skoleforløb. Det er alt fra diverse backend projecter, i C# til frontend projecter i Flutter eller Angular.

Se flere projekter
Engine & Appmore_vert
Game Engine & Appclose

I dette repository, kan man se en app og logik for en spil hub, hvor man kan spille texas holdem, med andre klienter/apps hen over en "Signal R" hub. Den er udarbejdet med alle nye programmerings metodiker i mente sammen med min gruppe, jeg var lead på frontend, hvor de andre var lead på backend.

Scrumboard Appmore_vert
Scrumboard Appclose

I dette repository, kan man se en app jeg har udviklet for at kunne styre opgaver med prioritet, hvornår opgaven skal være fuldført, hvor langt den er i processen mm. Det hele er udviklet i flutter, og database brugt ved udvikling er "Firebase".

Secure Passwordsmore_vert
Secure Passwordsclose

I dette repository, kan man se en C# app som er baseret på at man skal kunne sende password til og fra en simuleret server. Det vil sige at der så hashes og saltes beskeden som sendes, så f.eks. passwords ikke kan opsnappes, og eller læses i database i plain text.

Solsystemmore_vert
Solsystemclose

I dette project, havde en makker og jeg 4 unge ungarer under os, hvor vi skulle være ledere/tovholdere og primus motor på projekt udvikling.

Her valgte vi at udviklede en hjemmeside til at fremvise vores solsytem med auto valg af sprog baseret på lokalitet, og sprogskift af side, og 3d printede planeter.

Samt opsatte en Arduino som med tryk sensorer registrerede hvilken planet der blev skudt af en nerf pistol eller trykket på. Herefter ville siden skifte til den valgte planet, og automatisk begynde at læse en tekst op som omhandlede planeten, på det valgte sprog.

Live søgningmore_vert
Live søgning Angularclose

I dette repository, fik jeg til opgave at lave en oversigt over Donald Trumps mest mærkelige tweets, som man skulle kunne have mulighed for at søge igennem og filtrere på.

Periodisk Systemmore_vert
Periodisk Systemclose

I dette repository, ses en opgave, som omhandler det periodiske system og en øvelse om, at stille det op i rigtig orden og farvedeling med Angular, HTML og CSS.

Møllers Pølsevognmore_vert
Møllers Pølsevognclose

Dette er en simpel "one page" hjemmeside, som jeg har lavet for en kammerat. Den gør brug af googles design system "Material Design", og er ment som en ren info site.

IT Klyngenmore_vert
IT Klyngenclose

Denne hjemmeside gør brug af design frameworket Bootstrap og Symfony, og er lavet igennem et CMS system jeg har udviklet for IT Klyngen i PHP, som kan bruges til at lave hjemmesider igennem et admin panel.

Kompetencer

  • expand_moreHTML

    Efter at have lavet HTML i godt og vel 8 timer dagligt i 1½ år, vil jeg efterhånden vove at påstå at jeg kan kalde mig selv god til HTML.

    Min primære øvelse kommer fra web-integrator uddannelsen, hvor jeg lærte reglerne for HTML og strukturen. Jeg har her efterfølgende taget en kvalifikationstest på LinkedIn. Her fik jeg et "badge" for at være blandt de 15% bedste som har taget kompetence quizzen ud af de 3,8 millioner som har taget testen.

  • expand_moreCSS

    Jeg arbejder næsten med CSS hver dag, og prøver gerne nye ting af. Om det så er for at forbedre min forståelse af "flex-box", et framework, eller bare forøge mine egne færdigheder med ny viden.

    På web-integrator uddannelsen, fik jeg også trænet meget CSS, eftersom vi fik at vide vi ikke måtte bruge noget framework som Bootstrap eller andet på hele grundforløbet.
    Når vi så havde bevist vi kunne det til vores grundforløbs eksamen, fik vi så lov til at begynde at bruge det på hovedforløbet.
    Derefter havde jeg så godt og vel 1 års tid hvor jeg lærte at bruge bootstrap, og lave mobile first design.

    Jeg har efterfølgende selv valgt at lære mig selv at bruge googles material-design, samt deres design regler i mine udviklings projecter.
    Det har blandt andet været for at øge mine muligheder i "Flutter" udvikling.

    Jeg har herved også taget en kompetence quiz på linkedin. Her scorede jeg top 5% bedste ud af de 2,0 millioner, som har taget kompetence quizzen.

  • expand_moreJavaScript

    Jeg blev første gang introduceret til JavaScript på web-integrator uddannelsen, hvor jeg lærte at lave forskellige farve temaer til hjemmesider, widget incoporereing til sider, så som vejr apps osv.

    Det blev dog hurtigere mere kompliceret det jeg lavede, her på Datatekniker uddannelsen.
    Her har jeg blandt andet brugt JavaScript til SignalR, for at forbinde en Arduino og en hjemmeside, til at kunne navigere ved brug af tryksensorer.

    Jeg har også brugt JavaScript til at skifte HTML kode løbende og ændre web-formulare baseret på valgte dropdowns, og hentet og sendt data til API.

  • expand_moreFlutter

    Jeg blev introduceret til "Flutter" på hovedforløb 4 af min uddannelse som datatekniker. Her faldt jeg straks for det, og fandt ud af det er noget jeg gerne vil arbejde fast med i fremtiden.

    Scrumboard

    Mit første projekt i "Flutter" blev en scrumboard app, som jeg eventuelt kan udbygge på, og gøre mere og mere relevant. På første uge med Flutter fik jeg derved oprettet et funktionelt scrumboard med følgende funktioner:

    • Mulighed for drag and drop af opgaver mellem forskellige lister.
    • Farvekodet prioritet.
    • Person som er på opgaven.
    • Tittel og opgave beskrivelse vist på opgaven.

    App til game engine

    Under dette projekt var jeg lead på udvikling af "Flutter" appen. Den skulle bruges af alle enhederne, som skal spille i game enginen. Vi lavede det dog simpelt til at starte med, så vi lavede kun et "rum" til "Texas Holdem" til at starte med.

    Når man brugte appen, skulle en bruger starte med at indtaste sit navn, hvorefter de blev sendt videre til en ny side, hvor de skal vælge et spil rum at deltage i.
    Herefter bliver de sendt til et bord. Her bliver brugeren mødt med:

    • En "spil log", som giver et overblik over hvad der er sket i spillet, og hvem der har gjort hvad.
    • En række med kort som er bordets hånd, som alle spillerne kan se.
    • Egne personlige kort, som kun bliver vist for den specifikke bruger.
    • Alle kort starter face down, og bliver først vist når spillet går igang. Bordets hånd bliver gradvist vist jo længere i spillet man kommer.
    • En række med knapper, som kun bliver vist når det er brugerens tur, og kun de knapper som de har mulighed for at benytte, alt efter andres handlinger, og bordets hånd.
    Login.
    Spil hubben.
    Bord før start.
    Spiller hånd.
    Dealer hånd.
    Vinder fundet.

  • expand_moreAngular

    Jeg blev introduceret til Angular på hovedforløb 3, her fik vi nogle små geometri opgaver til at få os igang med det osv. Herefter begyndte vi at kaste os ud i noget større. Her under har jeg inkluderet to eksempler på opgaver jeg har lavet. En af dem er en opgave som handler om det periodiske system, og benyttelse af widgets. Den anden er at lave live søgning funktion, og skifte layout og elementer vist baseret på søgningen.

    Det periodiske system

    I denne opgave lavede jeg det periodiskesystem, som så bliver sat op via styling, og widgets til at ligne det periodiskesystem Her skulle vi hente det periodiske system ind, og få sat det op til at ligne det periodiske system via styling. Billede af færdigt resultat kan ses her under.

    Billede af opgave som viser det periodiske system.
    Live søgning

    I denne opgave skulle vi ud fra en liste med Donald Trump's tweets. Samt lave et søgefelt som man kunne skrive tekst i, og så ville listen begynde at ændre sig alt efter hvilke tweets, som havde en tekst matchende søgeordet. Billeder herunder viser resultatet af opgaven.

    Billede af opgave som viser det periodiske system.
  • expand_moreMySql

    Jeg blev introduceret til MySQL allerede tilbage på web-integrator uddannelsen. Her brugte jeg den blandt andet til at arbejde med fiktionelle web-shops, lave indkøbskurve, vare sortementer og divserse andet, som derefter blev vist på hjemmesiden.

    Jeg har herefter fået en meget dybere undervisning inden for det da vi i en opgave på hovedforløb 2, lavede et projekt kaldet svinefarmen. Opgaven omhandlede at sætte en database op, som skulle kunne håndtere arduino'er som målte diverse ting på en svinefarm. Her skulle vi også tage højde for adresse, dyr, ansatte, bygninger, stalde, båse og mange andre ting. Det har været med til at give en meget bedre forståelse for opsætning af tabeller, relationer mellem dem, og querying's til at få det ønskede vist.

    Jeg har efterfølgende taget en LinkedIn kompetence quiz, og endte blandt de top 30% bedste ud af de 2,0 millioner, som har taget kompetence quizzen.

  • expand_moreC#

    Jeg fik for første gang introduktion til C# på web-integrtor uddannelsen, hvor jeg havde valgt at specialisere mig i ASP.NET applikationer i forhold til PHP. det var dog en meget simplificeret jeg arbejdede ud fra. Uden nogen form for OOP, eller design mønstre eller andet.

    Jeg har igennem mine skoleforløb arbejdet med C#, her har jeg lavet forskellige projekter på egen hånd, eller været med i større opgaver hvor dele af projektet er kodet i andre sprog. Jeg har her også lært meget omkring OOP, SOLID og mange andre design principper, som vi bruger i vores undervisning og til at arbejde ud fra.

    Det kan være mange forskellige ting, lige far mindre opgaver, til store hjemmeside løsninger, til API løsninger eller konsol løsninger. På hovedforløb 4 lærte jeg blandt andet at lave kryptering i C#. Det indebar både symmetrisk og assymetrisk kryptering i forskellige applikationer. Samt øvelse vedrørende hashing og saltning for beskyttelse af passwords og andet, så det ikke ligger i plaintext i databaser.

  • expand_morePHP

    Blev introduceret til PHP på min tidligere læreplads, hvor jeg brugte 2 år på at arbejde med PHP samt PHP Frameworket Symfony. Det gjorde også brug af Doctrine/ORM, så har der igennem skabt et godt kendskab til PHP's funktionaliteter.

    Jeg har blandt andet udviklet et CMS værktøj til at kunne lave hjemmesider, gennem et admin panel, med minimalt kode input fra brugerens ende. Det er baseret på templates, og gjort således så templates kan indeholde templates, og derved kan styre hvad der skal være hvor, og kan nedarve fra hinanden med mere.

Om mig

Jeg er en fjerde års programmerings elev, som nu er gået igang med den sidste slutspurt af min uddannelse, hvor jeg vil ende med at kunne kalde mig selv, Datatekniker med speciale i programmering. Jeg skiller mig dog ud fra flokken vil at have mit fokus på frontend-udvikling, hvor mange inden for min udannelse går backend vejen. Jeg har derfor både backend forståelse men samtidigt gode frontend evner.

Herunder kan du se mit cv, og eventuelt hente det hvis det er relevant for dig. Tvivl endelig ikke med at kontakte mig, hvis noget fanger dit øje.